Microsoft (MSFT  ) w ciągu miesiąca zamknie Mixer, swoją usługę do transmisji na żywo, jak ogłosił w poniedziałek technologiczny gigant. Spółka przeprowadzi migrację treści i da użytkownikom swobodę przeniesienia konta na platformę Facebook Gaming (FB  ). Nastąpi to w ramach porozumienia obu firm, mającego na celu dotrzeć do szerszego grona odbiorców i zwiększyć swoją konkurencyjność na stale rosnącym rynku gier i transmisji na żywo.

Microsoft pokładał wielkie nadzieje w platformie Mixer, która miała stanowić konkurencję dla głównych graczy na rynku strumieniowania na żywo, Twitcha, którego właścicielem jest Amazon (AMZN  ), oraz YouTube'a, którego właścicielem jest Alphabet (GOOGL  ). Niestety dla Microsoftu, użytkownicy Twitcha i YouTube'a, gdzie miliony osób gromadzą się, aby oglądać transmisje na żywo prowadzone przez uznanych na całym świecie streamerów i nowicjuszy strumieniowania, Mixer nie był na tyle interesujący, aby przyciągnąć tych użytkowników.

"Już na starcie byliśmy dość daleko w tyle, jeśli chodzi o miesięczną liczbę aktywnych widzów Mixer w porównaniu z niektórymi dużymi graczami" - powiedział w wywiadzie dla The Verge Phil Spencer, szef działu gier w Microsofcie.

Nie było więc zaskoczeniem, że Microsoft ogłosił w poniedziałek, że z dniem 22 lipca wyłączy Mixer i przeniesie zarówno jego zawartość, jak i użytkowników na platformę Facebook Gaming. Ponadto Microsoft powiedział, że poprzez Facebook Gaming zapewni graczom dostęp do Project xCloud, która jest usługą strumieniowego przesyłania gier, taką jak Google Stadia, w tym sensie, że pozwala graczom na przesyłanie gier na dowolne urządzenie bez konieczności polegania na konsoli lub komputerze PC.

Decyzja o podjęciu współpracy z Facebook Gaming zapowiada się korzystnie dla Microsoftu, biorąc pod uwagę bazę około 700 milionów użytkowników, jaką dysponuje platforma. Warto tu dodać, że za to ostatnia zgłoszona liczba użytkowników Mixera wynosiła około 30 milionów. Uruchomienie aplikacji mobilnej Facebook Gaming w kwietniu było dużym krokiem w przód dla firmy, której celem jest wejście na rynek gier mobilnych stanowiącego segment branży gamingowej jeszcze w niewielkim stopniu kapitalizowanej przez Twitcha lub YouTube'a. Aplikacja Facebooka została również zaprojektowana w taki sposób, aby była łatwa w użyciu, a tym samym atrakcyjna nawet dla najbardziej przypadkowego gracza.

Integracja Facebook Gaming z usługą xCloud może dać obydwu firmom przewagę nad konkurentami. Możliwość uzyskania dostępu do popularnych gier niezależnie od sprzętu oraz przystępność aplikacji Facebook Gaming może przyciągnąć więcej użytkowników.

Google miał podobne plany względem usługi Stadia na długo przed partnerstwem Microsoftu z Facebookiem. Jednak wyniki Google Stadia była wyjątkowo niezadowalające, ponieważ wielu konsumentów było rozczarowanych produktem po tym, jak Google złożył zbyt wiele obietnic, których nie udało mu się dotrzymać. Usługa Stadia nie zrobiła też zbyt wiele, by odzyskać swoją reputację po premierze, a dodatkowo ma na swoim koncie kilka złych PR-owych decyzji, takich jak przypadkowe spowodowanie przez zespół firmy ds. mediów społecznościowych niemal komediowej reakcji wśród graczy przyznaniem się, że na platformie brakuje tytułów.

Jeśli usługa Project xCloud odniesie większy sukces podczas premiery i zbuduje wystarczająco solidną reputację, całkowicie możliwym będzie, że Microsoft mógłby objąć pozycję leadera na rozwijającym się rynku strumieniowego przesyłania gier. Sukces xCloud znacznie zwiększyłby również możliwości Facebook Gaming poprzez integrację strumieniową, co samo w sobie mogłoby całkowicie zrewolucjonizować branżę streamingową, jeśli zostanie ona prawidłowo wykonana.