Za nami jedno z bardziej obiecujących wejść na giełdę w branży technologicznej. Roblox
Roblox to platforma gier wideo, która pozwala na spore dostosowanie gry do własnych potrzeb i zachcianek, a także duże możliwości w kwestii kreacji rozrywki. Użytkownicy mogą tworzyć na platformie swoje własne gry, oparte na języku programowania Lua. Roblox operuje według systemu free-to-play, więc można grać za darmo, a założony został w 2006 roku przez Davida Baszuckiego i Erica Cassela. Co ciekawe, przez większość swojej historii platforma nie była szerzej znana, mimo wydania na wiele systemów, m. in. Windowsa, macOSa, iOSa czy Androida. Szerszą popularność Roblux zdobył dopiero około 2015, kiedy to większe zainteresowanie mediów i większa baza użytkowników doprowadziła do pierwszego ,,boomu", natomiast drugi, znaczący wzrost Robloxa przypadł na pandemię.
Sam Roblox natomiast określa się jako ,,metaverse", czyli ,,metawszechświat", pewną grą w grze, gdzie użytkownicy mogą tworzyć np. wirtualne place zabaw. Jak mówi wspominany wcześniej Baszucki,, ,,Roblox to wspaniała społeczność, gdzie ludzie tworzą razem rzeczy". Co ciekawe, prawie cały swój przychód platforma zapewnia sobie poprzez wewnętrzną e-walutę - Robux.
Warto zaznaczyć, że znacząca część społeczności Robloxa jest bardzo młoda. Większość jest poniżej 13 roku życia, jednak firma zaznacza, że baza graczy w wieku 17-24 rośnie dynamicznie. Niesamowita jest również inna statystyka - w Robloxa w sierpniu 2020 grała połowa wszystkich dzieci (do 16 roku życia) w całych Stanach Zjednoczonych! Są to liczby niemal ,,Fortnite'owe" i sprawiają, że Roblox jest zdecydowanie jednym z wygranych pandemii.
A teraz ma za sobą jeszcze mocny start na giełdzie. Akcje zadebiutowały na Wall Street i niemał od razu wystrzeliły w górę o 55%, do ceny 69,50 USD, co sprawiło, że Roblox jest wart ponad 45 miliardów dolarów. Co ciekawe, Roblox wystawił akcje bezpośrednio na New York Stock Exchange, zamiast emitować akcje w ramach pierwszej oferty publicznej (IPO). Przez to NYSE początkowo ustaliło cenę referencyjną akcji na 45 USD. Baszucki stwierdził, że taki ruch wydawał im się naturalny, a dodatkowo ma on znaczenie w tworzeniu i trzymaniu społeczności razem.
Wejście na giełdę to kolejny krok dla dynamicznie rozwijającego się biznesu. Roblox odnotował w zeszłym roku przychody w wysokości prawie 925 milionów dolarów, o 82% więcej niż w 2019 roju. 2021 rok z kolei ma być jeszcze lepszy, bo firma podaje, ze oczekuje wzrostu sprzedaży o kolejne 60% - w przedziale od 1,44 do 1,52 miliarda USD. Baza użytkowników również robi wrażenie. Na końcu 2020 roku było to 32,6 miliona aktywnych userów dziennie, a Roblox przewiduje, że i tutaj można spodziewać się wzrostów - od około 35 do 36 milionów na koniec bieżącego roku.
Roblox to kolejny tzw. ,,unicorn" (,,jednorożec"), czyli start-up wyceniany na co najmniej miliard dolarów, który zadebiutował ostatnio na giełdzie, obok m. in. Bumble