Od 1 września dzieci w Chinach będą mogły spędzać zaledwie do trzech godzin w tygodniu na graniu online. Kraj zaostrza poprzednie ograniczenia, zgodnie z którymi czas na tego typu zabawy wynosił do 90 minut dziennie.
Chińska Narodowa Administracja Prasy i Publikacji ogłosiła nowe zasady, opisując gry mobilne jako szkodliwe dla fizycznego i psychicznego samopoczucia młodzieży, powtarzając to, o czym można było przeczytać w prasie państwowej na początku tego miesiąca, która nazwała gry mobilne "duchowym opium".
Niektórzy analitycy podejrzewają, że nowe zasady będą miały minimalny wpływ na wyniki finansowe gigantów gier, takich jak Tencent
"Od 2017 roku Tencent badał i stosował różne nowe technologie i funkcje w celu ochrony nieletnich" - podała firma w oświadczeniu. "Będzie to kontynuowane, ponieważ Tencent ściśle przestrzega i aktywnie wdraża najnowsze wymagania władz chińskich".
Oprócz nowych ograniczeń czasowych użytkownicy będą musieli zarejestrować się na platformach gier mobilnych pod swoim prawdziwym imieniem i nazwiskiem. Platformy gier muszą również być połączone z zasobami państwowymi dotyczącymi uzależnienia od gier, a organy regulacyjne zwiększą uprawnienia między innymi w celu zapewnienia zgodności z wymogami.
Decyzja o zmianie ograniczeń pojawia się, gdy Pekin stara się zapanować nad ekscesami swoich najbardziej znanych firm technologicznych. Najlepsi gracze w branży korepetycji online, przejazdów współdzielonych, handlu elektronicznego i innych nowatorskich sektorach podlegali w ciągu ostatniego roku wielu regulacjom w zakresie polityki antymonopolowej, ochrony danych i socjotechniki. Regulacje te spowodowały spadek kapitalizacji rynkowej chińskich spółek technologicznych o biliony.
W dniu ogłoszenia nowych zasad Pekin wysłał sygnały, że szykują się dalsze zmiany. Podczas spotkania na najwyższym szczeblu prezydent Xi Jinping powiedział, że dotychczasowe wysiłki organów regulacyjnych zakończyły się sukcesem i że dalsze działania antymonopolowe są konieczne dla dalszego wzrostu. Jednak prezydent Xi, aby uspokoić inwestorów, obiecał również większą "przejrzystość i przewidywalność", jeśli chodzi o jakiekolwiek zmiany polityki w przyszłości.
"Myślałem, że podejmowanie środków regulacyjnych będzie stopniowo wyhamowywać, ale wcale tak się nie dzieje" - powiedział Bloombergowi Steven Leung, dyrektor wykonawczy UOB Kay Hian (Hong Kong) Ltd. "Na pewno zaszkodzi to rozpoczynającemu się odbiciu w sektorze technologicznym".
W lipcu regulatorzy podcięli nogi chińskiej branży korepetycji online. Według Bloomberga, siła działań tych organów doprowadziła do szerokiej wyprzedaży, w wyniku której chiński sektor technologiczny stracił 1,5 bln USD wartości w ciągu zaledwie trzech dni. Reakcja inwestorów na nowe zasady dotyczące gier mobilnych nie była tak ostra, ponieważ większość firm wzięła już pod uwagę kolejne ograniczenia.
W chwili pisania tego artykułu zarówno Tencent, jak i NetEase z nawiązką odrobiły wszelkie straty poniesione po ogłoszeniu nowych ograniczeń. Tencent wzrósł z najniższego poziomu 57,50 USD w poniedziałek do 64,74 USD w środę. Tymczasem NetEase osiągnął 96,54 USD po handlu w poniedziałek na poziomie 84,59 USD.
- 1.https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-08-30/china-limits-minors-to-just-three-hours-of-online-gaming-a-week
- 2.https://techcrunch.com/2021/08/30/china-restricts-kids-online-gaming-to-three-hours-a-week/
- 3.https://www.cnbc.com/2021/08/30/china-to-ban-kids-from-playing-online-games-for-more-than-three-hours-per-week.html