Prezes Square Enix (SQNNY  ), Yosuke Matsuda, rozpoczął Nowy Rok od wiadomości, w której poinformował, że jego firma zamierza uczynić "gry blockchain" głównym elementem strategii w 2022 roku.

Te gry oparte na blockchainie będą napędzane przez "gospodarkę tokenów", która "umożliwi samopodtrzymujący się wzrost", przy czym tokeny te będą tokenami niewymienialnymi, czyli NFT.

Zgodnie z wizją Matsudy, gracze będą tworzyć zawartość w grze, czy to skórki, broń w grze, czy przedmioty bonusowe, które następnie będą mogli sprzedać jako NFT w zamian za kryptowaluty.

W pewnym sensie, gracze sami rozwijaliby te gry poprzez tworzone przez siebie NFT, których sprzedaż motywowałaby ich do tworzenia kolejnych, co skutkowałoby cyklem "samopodtrzymującego się wzrostu", jak twierdzi Matsuda.

"Dobra wola" i "duch wolontariatu", które dziś skłaniają tysiące graczy do tworzenia modów i nowej zawartości do gier, mogą jedynie do pewnego momentu rozszerzać wszechświat treści tworzonych przez użytkowników, jak sugeruje Matsuda.

"Ci, którzy grają, aby zarobić" i "ci, którzy grają, aby wnieść swój wkład", muszą być zachęcani, tak jak i ci, "którzy grają dla rozrywki", napisał Matsuda, pomijając wszelkie inne zachęty oprócz płatności w kryptowalutach.

W końcowych akapitach wiadomości Matsuda zasygnalizował możliwość wypuszczenia "w przyszłości" niewymiennych tokenów Enix, ale list nie zawierał informacji o tym, które tytuły zostaną dotknięte zmianami, ani w jaki sposób deweloper zaimplementuje ten schemat.

Niestety dla Matsudy, list spotkał się z dużym negatywnym odzewem, nie tylko z powodu ewidentnych szkód spowodowanych przez system proof of work, wykorzystywany do ułatwienia handlu wieloma NFT.

Według jednego z szacunków, pojedyncza transakcja w Ethereum, jednej z oficjalnych walut OpenSea, największego na świecie rynku NFT, zużywa 48,14 kWh energii, co odpowiada półtoradniowemu zużyciu energii przez przeciętne amerykańskie gospodarstwo domowe.

Ze względu na wynikające z tego szkody, Steam, jeden z największych na świecie rynków gier, zakazał wszelkich gier, które wykorzystują tę technologię lub pozwalają na wymianę kryptowalut lub NFT.

Valve, właściciel Steama, prowadzi Steam Workshop Marketplace od 2011 roku. Rynek ten pozwala graczom tworzyć, kupować i sprzedawać tworzone przez nich treści, a wszystko to bez nadmiernego użycia kryptowalut.

"Square Enix stworzyło grę skupioną wokół eko-terrorystów próbujących ocalić planetę/środowisko przed korporacyjną chciwością, tylko po to, by wyższa kadra firmy podjęła decyzję o wprowadzeniu NFT w imię zysku" - napisał jeden z użytkowników Twittera (TWTR  ), odnosząc się do fabuły "Final Fantasy VII", której remake Enix wydał w 2020 roku.

Matsuda mógł spodziewać się takiego odbioru, biorąc pod uwagę negatywną reakcję użytkowników w zeszłym miesiącu w odpowiedzi na uruchomienie przez UbiSoft (UBSFY  ) platformy NFT Quartz.

Blockchain jest "bezużyteczną, kosztowną i ekologicznie szkodliwą technologią" - powiedział związek zawodowy reprezentujący pracowników paryskiego biura dewelopera.

Gracze "Ghost Recon Breakpoint" zareagowali na premierę w równie chłodny sposób. UbiSoft wydał 3000 NFT w formie skórek do broni i ekwipunku w grze, z których wiele rozdał za darmo.

W momencie pisania tego tekstu, 2410 z tych NFT jest w czyimś posiadaniu, jak wynika z danych zewnętrznego markeplace Objkt, który również informuje o dziennych wolumenach transakcji, które przekraczają setki dolarów.