Należąca do firmy Meta
Meta opublikowała w zeszłym tygodniu post, w którym ogłosiła, że wkrótce rozpocznie testy sprzedaży cyfrowych treści w swojej wirtualnej grze. Post nie zawierał informacji o 50% opłacie, ale rzecznik prasowy Mety ujawnił później ten szczegół. Na tę wartość składa się 30% opłaty za korzystanie z platformy sprzętowej Meta Quest Store w celu ułatwienia sprzedaży, a także 17,5% opłaty za Horizon Worlds.
"Uważamy, że jest to całkiem konkurencyjna stawka na rynku. Wierzymy, że inne platformy będą mogły mieć w tym swój udział" - powiedział serwisowi The Verge wiceprezes Horizon, Vivek Sharma.
Dla porównania, inne popularne rynki cyfrowych aktywów, takie jak OpenSea czy LooksRare, pobierają opłaty zbliżone do 2%.
Decyzja o pobieraniu od twórców opłat w wysokości prawie połowy wartości ich sprzedaży spotkała się z powszechną krytyką. Wiele osób szybko zwróciło uwagę na fakt, że Mark Zuckerberg, dyrektor generalny Facebooka, jest zagorzałym krytykiem App Store, w którym Apple
"Budując metawersum, skupiamy się na odblokowaniu możliwości dla twórców, aby zarabiali na swojej pracy" - powiedział Zuckerberg w listopadzie 2021 roku. "Opłaty w wysokości 30%, które Apple pobiera od transakcji, utrudniają to zadanie, dlatego aktualizujemy nasz produkt subskrypcyjny, aby teraz twórcy mogli zarabiać więcej".
Starszy dyrektor Apple ds. komunikacji korporacyjnej, Fred Sainz, napisał w e-mailu do MarketWatch, że opłata Meta w wysokości 47,5% jest przykładem "hipokryzji".
"Meta wielokrotnie krytykowała Apple za pobieranie od deweloperów 30% prowizji za zakupy w App Store - i za każdym razem wykorzystywała małe firmy i twórców jako kozła ofiarnego" - napisał Sainz.
"Teraz Meta chce obciążyć tych samych twórców znacznie wyższymi opłatami niż jakakolwiek inna platforma. Ogłoszenie [Meta] obnaża hipokryzję Meta. Pokazuje, że choć chcą oni korzystać z platformy Apple za darmo, z radością zabierają pieniądze twórcom i małym firmom, które korzystają z ich własnej platformy" - kontynuował.
Wypowiedź Vladislava Ginzburga, dyrektora generalnego platformy NFT Blockparty, dla MarketWatch, podkreśla sprzeciw potencjalnych twórców Horizon World wobec tej opłaty.
"Facebook zatrzymuje wszystkie media, które są do niego przesyłane, zachowuje wszystkie dane użytkowników i jest właścicielem każdego etapu procesu, który może sprzedać marketerom. Zamiast umożliwić twórcom dzielenie się wartością, jaką wnoszą do Facebooka, ich celem jest zagarnięcie połowy zysku ze sprzedaży. Nie, dziękuję"."
Samo korzystanie z Horizon Worlds jest bezpłatne, a The Verge donosi, że platforma osiągnęła 300 000 miesięcznych użytkowników w lutym tego roku. Meta podaje, że do tej pory stworzono 10 000 światów. Wirtualna gra została udostępniona w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie 9 grudnia.