SoundCloud, jeden z najpopularniejszych portali internetowych dla artystów do dzielenia się muzyką, wkracza na nowy rynek, jakim jest płatny streaming muzyki.Powstały w 2007 serwis z siedzibą w Berlinie umożliwia zarejestrowanym użytkownikom prezentować swoje utwory w sieci oraz dyskusję na ich temat. Jego założyciele, Szwedzi Alexander Ljung i Eric Wahlfors zdecydowali się uruchomić SoundCloud w związku z brakiem portalu, gdzie można by udostępnić swoją muzykę w wysokiej jakości i otrzymać komentarz innych użytkowników na jej temat, podobnie jak ma to miejsce w przypadku zdjęć na portalu Flickr (NASDAQ: YHOO) lub w przypadku filmów na Vimeo.
Ich pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę i przez niemal 10 lat funkcjonowania SoundCloud zyskał ogromne grono użytkowników liczące ok. 175 milionów osób. Należą do nich zarówno uznani artyści, którzy chcą się podzielić z fanami swoim najnowszym singlem, DJ-e ze swoimi najnowszymi setami oraz młode kapele chcące pokazać się w ten sposób szerszemu gronu.
W marcu firma poinformowała, że uruchamia nową płatną usługę - SoundCloud Go. Będzie to aplikacja mobilna na urządzenia korzystające z systemu Android lub iOS oferująca streaming muzyki dostępnej w serwisie. W związku z wprowadzaniem tejże usługi na rynek, pierwszy miesiąc korzystania z SoundCloud Go jest darmowy, a następnie będzie on kosztował 9,99 dolarów miesięcznie. W zamian użytkownicy otrzymają dostęp do 125 milionów utworów, możliwość słuchania muzyki offline oraz brak reklam.
Tym samym SoundCloud staje w szranki z innymi serwisami oferującymi płatny dostęp do ogromnych zbiorów muzycznych. Światowym liderem jest powstały w 2008 r. szwedzki Spotify, który w marcu przekroczył liczbę 30 milionów płacących użytkowników. W czerwcu ubiegłego roku Apple (NASDAQ: AAPL) uruchomił platformę Apple Music, która powstała częściowo w oparciu o wcześniej przejęty serwis Beats Music założony przez Dr. Dre. Przez pół roku Apple Music udało się zgromadzić 10 milionów subskrybentów, a na chwilę obecną ich liczba przekracza 11 milionów. Pandora (NYSE: P), która oferuje streaming muzyki słuchaczom w USA, Australii i Nowej Zelandii posiada ok. 3 miliony płacących użytkowników. Należący do Google (NASDAQ: GOOG) YouTube w listopadzie ubiegłego roku udostępnił aplikację YouTube Music, wraz z płatną subskrypcją YouTube Red. Szwedzko-norweska platforma Tidal początkowo dążyła do wyróżniania się na tle konkurencji oferowaniem najwyższej jakości dźwięku, która jest sporym problem streamingu muzyki w Internecie. W ofercie Tidal dostępne są dwa pakiety: Tidal Premium, gdzie transmitowany dźwięk jest niższej jakości oraz Tidal HiFi muzykę w bezstratnym formacie FLAC. Wraz z rozwojem platform streamingowych, coraz szersze grono artystów, w którym aktywną rolę odgrywał raper JAY Z, zaczęło głośno wyrażać swoje niezadowolenie niskimi stawkami (najlepiej płacący Google Play Music przekazuje wykonawcy 0,0073 dolara za każde odtworzenie utworu, a najgorzej płacący YouTube - 0,0003 dolara), które otrzymują od serwisów udostępniających muzykę w sieci. W 2015 r. właściciel platformy Tidal, firma Aspiro została przejęta za równowartość 56,2 milionów dolarów przez firmę Project Panther Ltd., która jest własnością rapera JAY Z. W momencie przejęcia serwis posiadał ok. 500 000 subskrybentów, a w trakcie ostatniego roku ich liczba wzrosła do 3 milionów.
Rynek strumieniowania muzyki zwiększa swoją wartość w szybkim tempie. W 2015 r. po raz pierwszy w historii wartość wszystkich subskrypcji w tych serwisach była wyższa niż jakakolwiek inna grupa wydatków na muzykę. Ponad 1/3 (34,3% czyli 2,4 miliardy dolarów) tychże wydatków została przeznaczona na opłaty w serwisach streamingowych i była nieznacznie większa od zakupu muzyki przez Internet (34%) oraz zakupu muzyki na fizycznych nośnikach (28,8%). W 2014 r. udział strumieniowania wynosił 27%.
SoundCloud Go jest zdecydowanie największym serwisem streamingowym pod względem wielkości katalogów z muzyką. Ponad 125 milionów utworów jest nieporównywalnie większym zbiorem niż drugi w zestawieniu Spotify, który udostępnia swoim użytkownikom jedynie 30 milionów piosenek. Wynika to przede wszystkim z faktu, iż to użytkownicy serwisu sami mogą udostępniać tworzoną przez siebie muzykę i robi to obecnie 12 milionów z nich. Jednakże, z pośród 125 milionów utworów dostępnych w SoundCloud Go, 110 milionów z nich jest dostępnych w darmowej wersji. A zatem wykupienie płatnego dostępu rozszerza katalog o jedyne 15 milionów piosenek.
Ale tym co w głównej mierze odróżnia kolekcję muzyki zgromadzoną przez SoundCloud od tych proponowanych przez Spotify czy Apple Music to dobór gatunków i wykonawców. Jeżeli ktoś poszukuje najnowszej płyty gwiazdy pop, raczej powinien skierować się ku Spotify aniżeli SoundCloud Go, gdzie nie ma prawie żadnych utworów Rihanny czy Lady Gagi. Głównym atutem niemieckiej platformy jest ogromna kolekcja muzyki alternatywnej z małych wytwórni. Jest ona rajem dla osób prawdziwie zainteresowanych muzyką, lubiących wyszukiwać muzyczne nowinki. Dlatego główną grupą docelową SoundCloud Go będzie pokolenie millenialsów, ponieważ SoundCloud przywołuje poniekąd wczesne lata wymiany muzyki w formacie MP3 oraz ignoruje koncepcję grupowania muzyki wg albumów wprowadzając jednocześnie element mediów społecznościowych.
Zdaniem analityków millenialsi są dość ryzykowną grupą docelową, która może nie zapewnić finansowego sukcesu nowemu produktowi. Jak pokazują badania zachowań konsumenckich amerykańskich millenialsów, 29% ich wydatków muzycznych przeznaczana jest na koncerty, a jedynie 9% na płatne usługi muzyczne. Co więcej, już niemal połowa amerykanów twierdzi, ze streaming muzyki w Internecie jest zbyt drogi, a cena miesięcznej subskrypcji SoundCloud Go jest niemal identyczna jak w Spotify czy Apple Music czyli na pewno nie będzie to element przewagi konkurencyjnej. Z drugiej strony, jak zauważa tygodnik "Billboard", jeśli nawet tylko 5% aktywnych użytkowników SoundCloud zdecyduje się wykupić usługę SoundCloud Go, to będzie to oznaczało ok. 9 mln subskrybentów, czyli bardzo przyzwoity wynik w porównaniu z rywalami.
Jak stwierdził Eric Wahlfors, jeden z założycieli oraz dyrektor techniczny SoundCloud, "jednym z czynników, który czyni SoundCloud naprawdę wspaniałym, jest tak duża liczba twórców i treści niedostępna nigdzie indziej." Stpehen Bryan, dyrektor ds. treści uważa, że firma jest na początkowym etapie transformacji oraz, że rynek platform streamingowych potrzebuje zróżnicowanej oferty. Zdolność do zatrzymania lojalnych użytkowników poszukujących muzyki z poza głównego nurtu, będzie główną cechą wyróżniającą SoundCloud Go spośród konkurencji i w głównej mierze od tego będzie zależeć ewentualny sukces lub fiasko nowej usługi.